Saturday, February 18, 2012

hakikat hidup.

In the Name of Allah the Most Gracious and Merciful


Hakikat yang hidup pasti akan mati kan ? 


Usia yang berkat,
Pendeknya bermanfaat,
Panjangnya melimpah kebaktian

Allah Allah Allah, kematian tu sangat dekat dengan kita. Hari hari dengar berita kematian. Dengan isu Syria, Palestin dan lain-lain, Beribu-ribu umat Islam mati syahid. Moga kalian ditempatkan diletakkan di tempat yang sebaik-baiknya. 

Sebaik je kita dilahirkan `kuakuakua` nangis, ayah akan azan kat telinga kanan dan iqamat kat telinga kiri. Dan bila kita meninggal dunia, kita akan disolatkan. Hidup kita ni singkat je kan ? Seolah-olah di antara iqamat dan azan dengan solat je. Allahu Rabbi. Hidup macam persinggahan je. Matlamat kita kat sana kan ? Kat Akhirat yang kekal.

Katakanlah, ‘Sesungguhnya kematian yang kamu lari dari padanya, maka sesungguhnya 
kematian itu akan menemui kamu.” ( Al-Jumu’ah: 8).

Allah, ingat mati dapat pahala besar. Sebab ape ? Sebabnya, kita akan melupakan keseronakan kat dunia yang sementara ni. Fokus kat Akhirat. Malaikat maut melawat kita 70 kali dalam masa 24 jam. Allah, kalau kita nampak malaikat tu, nescaya kita nak beribadat 24 jam. Tapi sebab malaikat tu makhluk ghaib, kita tak nampak, kadang2 kita lupe, kita lalai.

Bila dah sampai ajal kita, tanpa delay sesaat pon, nyawa akan terpisah dari jasad.

`Tiap-tiap umat mempunyai batas waktu (ajal), maka apabila telah datang waktunya (ajalnya) mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaat pun dan tidak pula mempercepatkannya`. (Al-A`araaf :34)

Sebenarnya, pointnya, nak cakap yang Ayah Lie meninggal dunia petang tadi. Al-Fatihah kepada arwah. Terkejut jugak sebab baru je 2-3 hari lepas dengar arwah masuk hospital. Then, masa kol abah 2 hari lepas, abah kat hospital ziarah. Sape sangka, summer break lepas, kali terakhir jumpa. Moga Mama Nun dan keluarga tabah meniti hari-hari tanpa arwah di sisi. 

InsyaAllah, arwah bersama orang-orang soleh di sisiNYA.

Peringatan untuk diri sendiri jugak. Muhasabah diri balik. Muhasabahkan macam charger kehidupan :)


p/s : Happy growing old, Azyan A.Aziz. No more teen years, bebeyh. Saranghae, unnie :)






No comments: